Ciepło czy zimno? Jakie znaczenie odgrywają kolory w identyfikacji wizualnej Twojej firmy?
Słyszeliście kiedyś o psychologii kolorów? Jeśli nie, koniecznie przeczytajcie ten artykuł. Dowiecie się, jak nasz mózg podświadomie widzi i identyfikuje poszczególne kolory oraz jak wybrać barwy pasujące do identyfikacji wizualnej danej firmy. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie, ponieważ kolory mają wpisane konotacje i skojarzenia, które są głęboko zakorzenione w kulturze i sposobie postrzegania świata.
Ciepło, zimno… Czyli kolory w kreowaniu wizerunku marki
Kolory mają wpływ na rozpoznawalności marki, a wielu gigantów marketingu doskonale wie, jak je skutecznie wykorzystać w komunikacji ze swoimi odbiorcami. Logo oraz grafika to jeden z pierwszych elementów, z jakimi styka się potencjalny klient. To, jakie wrażenie zrobi na nim dobór kolorów, może mieć wpływ na jego decyzję o zakupie danego produktu lub skorzystaniu z usługi. Dlatego wiele marek decyduje się na wyraziste kolory, które wykorzystują nie tylko w logo, ale także na grafikach w social mediach, w kreacji strony internetowej, a nawet na gadżetach. To bardzo ważne! Rozbieżna kolorystyka może sprawić, że klient nie zapamięta firmy lub (co gorsze!) pomyli ją z konkurencją. Spójność i konsekwencja prowadzonych działań są więc niezwykle istotne.
Jak nasz mózg widzi kolory?
Postrzeganie kolorów przez nasz mózg jest oparte na stereotypach. Wychowanie w danej kulturze i obcowanie z danymi przekazami wizualnymi sprawiło, że podświadomie kojarzymy i odbieramy kolory. Co widzisz, kiedy myślisz o świętach Bożego Narodzenia? Założymy się, że wiele osób w swoich wyobrażeniach widziało kolor czerwony. To naturalne, że konkretne wydarzenia, a nawet emocje są konotowane z kolorami. Psychologia kolorów jasno pokazuje, jak za pomocą poszczególnych barw można osiągnąć cele marketingowe.
Kolory w identyfikacji Twojej marki i pułapki, w które możesz wpaść
Identyfikacja wizualna marki to element jej wizerunku, który buduje jej tożsamość na rynku. Przemyślane działania w kierunku komunikacji wizualnej od samego początku istnienia firmy mogą ją uchronić przed koniecznością zmian, rebrandingiem, który nie tylko wpływa na zachwianie postrzegania marki przez odbiorców, ale generuje koszty. W jakie pułapki możesz wpaść przy tworzeniu komunikacji wizualnej swojej firmy?
Pułapka 1. Powtarzalność
Jeśli myślisz, że wykorzystanie tej samej gamy barw, co popularna marka, to dobry pomysł, musimy Cię zmartwić. Plagiat w kwestii kolorów marki to zjawisko, które daje się zauważyć. Niestety firmy, które czerpią inspirację od innych, są kojarzone negatywnie. Twoi klienci z pewnością bardziej docenią oryginalność i świeżość, nawet jeśli nie działasz w niszowej branży lub oferujesz popularne usługi.
Pułapka 2. Niekonsekwencja
Często zdarza się, że firmy opierają się na stworzonej identyfikacji wizualnej, ale tylko w odniesieniu do materiałów drukowanych lub tworzonych na stronę internetową. Barwy i fonty na grafikach w mediach społecznościowych oraz na gadżetach promocyjnych są inne, a to utrudnia rozpoznawanie i zapamiętywanie marki. Nie warto działań komunikacyjnych przeprowadzać powierzchownie – konsekwencja w tym zakresie może przynieść wymierne korzyści.
Pułapka 3. Nieumiejętny dobór elementów
Jak Cię widzą, tak Cię piszą. W tym przysłowiu jest wiele prawdy, a efektywny marketing wymaga przestrzegania pewnych reguł. Identyfikacja wizualna musi być spójna, a wykorzystane w niej kolory i elementy muszą być dopasowane do branży. Łączenie kolorów powszechnie uważanych za “gryzące się” to nienajlepszy pomysł, podobnie jak wykorzystanie skrajnie różnych fontów. Obecnym trendem jest prostota i minimalistyczne podejście do tematu komunikacji wizualnej.
Wybierając kolory, które będą składały się na identyfikację wizualną marki, nie warto kierować się tylko własnym gustem i upodobaniami. Twoje ulubione barwy nie zawsze trafnie dotrą do odbiorcy i wyrażą wartości, jakimi kieruje się Twoja marka. Ich odpowiedni dobór to ważny element skutecznego marketingu. Warto też ograniczyć kolorystykę i wybrać trzy, a maksymalnie sześć kolorów z palety. Zbyt duża ilość może zaburzać odbiór, nie przenikać do świadomości potencjalnych klientów i wprowadzać chaos, czego lepiej unikać.
Kolory to emocje
Jak odbierane są przez nas kolory i jakie emocje, cechy się z nimi łączą? Przygotowaliśmy małą ściągę!
Kolor czerwony – pewność siebie, energia, odwaga, walka,
Kolor niebieski – przyjaźń, spokój, stabilizacja, wiedza, profesjonalizm,
Kolor zielony – świeżość, natura, wolność, szczęście,
Kolor żółty – radość, młodość, pozytywność, spontaniczność
Kolor pomarańczowy – pewność siebie, zabawa, kreatywność,
Kolor czarny – luksus, elegancja, ekskluzywność,
Kolor biały – czystość, sterylność, otwartość.
Kolor czerwony to najbardziej energetyczny, a zarazem emocjonujący kolor. Kojarzy się z miłością i namiętnością, pobudza do działania. Wybierany jest chętnie przez marki samochodowe, brandy odzieżowe oraz w gastronomii. Wzbudza pożądanie i zapada w pamięć, a jednocześnie daje się szybko zauważyć.
Kolor niebieski jest często wybierany przez firmy ubezpieczeniowe, producentów oprogramowania komputerowego i firmy medyczne. Jest skonotowany ze spokojem, przyjaźnią i profesjonalizmem, daje poczucie swobody i wolności. Błękit podkreśla świeżość i nowe spojrzenie, natomiast granat jest uosobieniem nieskończoności kosmosu, mądrości i elegancji.
Kolor zielony, kojarzący się z ekologią, naturą i świeżością, jest często spotykanym kolorem przewodnim dla kosmetyków, żywności, napojów. Działa uspokajająco i wyciszająco, ale jest jednocześnie kolorem pieniędzy, kojarzącym się z bogactwem.
Kolor żółty, jako kolor lekki i optymistyczny, wybierany jest dla aplikacji mobilnych czy stacji radiowych, a czasem – produktów dla dzieci, zabawek. Kojarzy się z latem, słońcem i wakacjami. W komunikacji wizualnej i reklamie wykorzystywany jest do wzbudzania pozytywnych i beztroskich skojarzeń.
Kolor pomarańczowy powstaje w połączeniu czerwieni i żółci, jest energetyzujący, a jednocześnie wyzwala kreatywność i przyciąga uwagę. Wpływa na poczucie pewności siebie, a w identyfikacji wizualnej podkreśla dynamikę, chęć zmian, postęp, radość z podejmowanych działań. Wielu specjalistów psychologii kolorów uważa, że pomarańczowy kolor… pobudza apetyt!
Kolor czarny i biały są niepozorne, jednak ich zachowawczy wydźwięk pobudza wyobraźnię. Czarny kojarzony jest z elegancją, luksusem i bogactwem, a biały – z minimalizmem, prostotą, czystością. Są bardzo chętnie wybierane jako kolory przewodnie w komunikacji wizualnej marek, ze względu na uniwersalny charakter i wszechstronność. Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ w niektórych kreacjach mogą okazać się neutralne i zbyt mało wyraziste, aby przedostać się do świadomości klientów.
Kiedy nie wiesz, od czego zacząć…
Zlecenie stworzenia identyfikacji wizualnej specjaliście może być sposobem na stworzenie spójnej komunikacji, która będzie skrojona na miarę potrzeb marki i dopasowana do jej branży. Skorzystanie z pomocy profesjonalisty minimalizuje ryzyko popełnienia błędów, takich jak nieumiejętnie dobrana i nieskuteczna identyfikacja wizualna, które mogą wpływać na tożsamość oraz widoczność firmy na rynku.
Jeśli Twoja firma potrzebuje identyfikacji wizualnej, która wesprze jej promocję oraz będzie spójną i przemyślaną częścią strategii marketingowej, skontaktuj się z nami!
Wykonujemy projekty logo oraz grafiki, materiały reklamowe, wizytówki, papiery firmowe, foldery, plakaty, ulotki… Zrobimy wszystko, aby Twój biznes nie przeszedł niezauważony. Pomożemy Ci uzyskać niepowtarzalny i profesjonalny wizerunek, który Twoi klienci zapamiętają. Wykonaliśmy setki realizacji, które pomogły firmom zabłysnąć na rynku, dlatego możesz nam zaufać!
Sprawdź ofertę stworzenia identyfikacji wizualnej w OXY! Umów bezpłatną konsultację przez wygodny formularz!
Udostępnij ten post:
Agencja OXY
Podobne posty
Jak wybrać firmę SEO? 5 aspektów, na które warto zwrócić uwagę
Znalezienie idealnej firmy SEO to trudne zadanie, o czym przekonało
SEO – co to jest, na czym polega?
Działania SEO są jedną z głównych usług proponowanych klientom przez agencje
Audyt SEO – co to jest, na czym polega i ile kosztuje?
Strona www lub sklep internetowy nie generują ruchu i nie przyciągają
Pozycjonowanie strony – co to jest, na czym polega i ile trwa?
Czy wiesz, że samo posiadanie firmowej strony internetowej nie gwarantuje, że potencjalni