SEO i SEM – co to jest i czym się od siebie różnią?
Jeśli interesujesz się tematem marketingu internetowego lub prowadzisz działania promocyjne swojego biznesu w sieci, pewnie słyszałeś termin SEO lub SEM. Są to dwie popularne usługi proponowane przez agencje interaktywne właścicielom stron internetowych. To ważne elementy strategii marketingowej, dzięki którym firmy pojawiają się w wyszukiwarce, a użytkownicy mogą je znaleźć. Wiele osób używa tych pojęć zamiennie. Czy słusznie? Co to jest SEO i SEM i czym się od siebie różnią? Czy konieczny jest wybór tylko jednej opcji?
SEO i SEM – co to jest?
Chociaż zadaniem obu narzędzi jest dbanie o wysoką pozycję strony internetowej w wyszukiwarce i pozyskiwanie większej liczby klientów, sposób osiągania celu jest nieco inny.
Optymalizacja SEO, od angielskiego search engine optimization, polega na dostosowaniu witryny internetowej tak, aby była widoczna w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Pierwszy etap działań opiera się na analizie i wyborze odpowiednich fraz kluczowych, które są związane z konkretną ofertą produktową lub usługami. W efekcie, w momencie wpisania przez użytkownika zapytania o produkt lub usługę w wyszukiwarce, prawidłowo spozycjonowana strona www wyświetli się wysoko. Oczywiście, SEO to nie tylko wybór słów-kluczy, ale także przeprowadzenie audytu SEO, ocena techniczna działania witryny, optymalizacja pod kątem on-site i off-site, copywriting czy monitorowanie skuteczności. To długofalowy proces, jednak jego wyniki pomagają trafić do potencjalnych klientów, którzy szukają Twoich usług lub produktu.
Chcesz wiedzieć więcej o SEO? Zajrzyj do naszego artykułu: SEO – co to jest, na czym polega?
SEO i SEM – co to jest i czym się różnią?
Pojęcie SEM, czyli search engine marketing, jest pojemniejsze niż SEO, a nawet… zawiera je w sobie. Dlaczego? Przyjmuje się, że SEM obejmuje nie tylko poprawę bezpłatnych (czyli organicznych) wyników wyszukiwania, ale zajmuje się także promocją z pomocą płatnych narzędzi, takich jak kampanie Google Ads. To bardziej holistyczne rozwiązanie, które jest połączeniem optymalizacji SEO z kampaniami PPC, czyli pay per click. W przeciwieństwie do SEO, może przynosić szybsze efekty, w postaci generowania ruchu i zwiększonej liczby konwersji. Jest to możliwie dzięki wykorzystywaniu silników wyszukiwarek do rozpowszechniania zawartych na stronie www treści wśród odbiorców i wykupowaniu przestrzeni do wyświetlania reklam.
Niektórzy eksperci uważają, że działania pozycjonerskie są bardziej wartościowe i długotrwałe, jednak prowadzenie kampanii SEM może być dobrym narzędziem do badania rynku lub w sytuacji, kiedy zależy nam na natychmiastowym rezultacie.
Co wybrać – działania SEO czy SEM?
Wielu właścicieli stron www, którzy planują działania z zakresu pozycjonowania, zastanawia się, co wybrać – SEO czy SEM. Traktują oba narzędzia jako osobne metody osiągania celów. Sporym zaskoczeniem jest dla nich to, że aby wydobyć pełny potencjał SEM, należy wykorzystać techniki SEO. To połączenie jest niezbędne, aby działania promocyjne wzajemnie się uzupełniały i były jeszcze skuteczniejsze.
SEO czym SEM? Plusy prowadzenia kampanii PPC
Odpowiadając na pytanie, czy wybrać SEO czy SEM, warto zastanowić się nad kilkoma czynnikami. SEM to – w dużym skrócie – działania marketingowe w wyszukiwarkach internetowych. A czym dokładniej są kampanie PPC, które obejmuje SEM?
Jak wspominaliśmy, to kampanie prowadzone z użyciem płatnych narzędzi, takich jak Google Ads czy Facebook Ads. Wyróżniają się metodą rozliczenia, czyli płatnością za kliknięcie. W praktyce oznacza to, że wyświetlenie reklamy nie jest płatne, jednak gdy użytkownik kliknie w link przekierowujący go na odpowiednią witrynę – zostaje naliczona opłata. To doskonały sposób promocji nowo powstałych stron i sklepów internetowych, usług i produktów w bardzo konkurencyjnych branżach czy ofert ograniczonych czasowo.
Plusy prowadzenia kampanii PPC to z pewnością m.in.:
- możliwość skierowania do grupy docelowej, która z największym prawdopodobieństwem zostanie klientem,
- większa kontrola nad wydatkami,
- szybsze efekty po uruchomieniu.
Należy jednak mieć na uwadze to, że chociaż rezultaty działań mogą pojawić się szybciej niż efekty pozycjonowania organicznego, nie utrzymują się długo. Wyniki otrzymujemy jedynie podczas aktywnej kampanii PPC. Kolejnym aspektem jest to, że niepoprawnie skonfigurowana kampania może generować straty. Dlatego tak ważna jest współpraca ze specjalistami, którzy zadbają, aby wszystkie działania były ze sobą spójne i przemyślane. Dobrze jest także przeanalizować aspekt finansowy i ustalić konkretny budżet, jaki chcemy przeznaczyć na prowadzenie kampanii.
Z całą pewnością możliwe jest prowadzenie tylko działań SEO lub tylko kampanii PPC. Jednak traktowanie tych dwóch strategii marketingowych jako niezależnych nie jest najlepszym rozwiązaniem. Pamiętajmy, że te dwie strategie nie wykluczają się, a w duecie mogą zdziałać więcej!
SEO czy SEM? Podsumowanie
SEO i kampanie PPC to dwie różne usługi. Osobno mogą pomóc w osiągnięciu odrobinę odmiennych celów. Połączone ze sobą tworzą ważny składnik strategii marketingowej, która może zachwycić efektami.
Marketing internetowy nie powinien być zbiorem przypadkowych usług, a przemyślanym systemem wzajemnie dopełniających się elementów. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego partnera, który pomoże Twojemu biznesowi w rozwoju w przestrzeni internetowej. Jeśli szukasz specjalistów, dla których sukces Twojej firmy jest równie ważny, jak dla Ciebie, wybierz Agencję OXY!
Posiadamy 19-letnie doświadczenie w branży marketingu internetowego i chętnie dzielimy się nim z naszymi klientami. Wiemy, jak dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zaistnieć w sieci! Proponujemy kompleksowe usługi – od doradztwa marketingowego, poprzez tworzenie stron i sklepów internetowych, po usługi hostingowe.
Umów się na bezpłatną konsultację już teraz!
Udostępnij ten post:
Agencja OXY
Podobne posty
SEO i SEM – co to jest i czym się od siebie różnią?
Jeśli interesujesz się tematem marketingu internetowego lub prowadzisz
SEO copywriting – co to jest, na czym polega?
Czy wiesz, że znaczna część tekstów, które czytasz w sieci, została
Jak wybrać firmę SEO? 5 aspektów, na które warto zwrócić uwagę
Znalezienie idealnej firmy SEO to trudne zadanie, o czym przekonało
SEO – co to jest, na czym polega?
Działania SEO są jedną z głównych usług proponowanych klientom przez agencje