Pozycjonowanie czy Google Ads – który wybór przyniesie lepsze wyniki?
Promowanie usług lub produktów w Internecie to skuteczny sposób docierania do wielu odbiorców, zwiększania sprzedaży i budowania rozpoznawalności marki. Współczesny marketing internetowy oferuje wiele różnych rozwiązań, dzięki którym możliwe jest pozyskanie klientów i osiągnięcie biznesowego sukcesu. Wśród najpopularniejszych z nich są działania SEO oraz prowadzenie płatnych kampanii Google Ads. Czym Google Ads różni się od pozycjonowania?
W tym artykule porównamy sposób działania i zalety obu narzędzi, a także efekty, jakie można osiągnąć dzięki SEO i Google Ads. Zachęcamy do przeczytania wszystkich zainteresowanych tą tematyką!
Czym są pozycjonowanie i Google Ads?
Definicja pozycjonowania i jego cel
Pozycjonowaniem (ang. search engine optimization) nazywamy proces optymalizacji strony internetowej lub sklepu internetowego, którego celem jest poprawa jej widoczności w bezpłatnych, czyli organicznych, wynikach wyszukiwania. Do zakresu SEO należy dostosowanie treści, dobór konkretnych słów kluczowych, link building, pozyskiwanie linków sponsorowanych, ulepszenie struktury witryny, meta tagów i innych czynników rankingowych, co umożliwia zwiększenie ruchu organicznego na stronie.
Prowadzenie kampanii SEO jest długofalową strategią marketingu internetowego, jednak zauważenie efektów SEO wymaga czasu. Pozycjonowanie jest sposobem na budowanie długoterminowej widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Więcej o pozycjonowaniu strony możesz przeczytać w naszym artykule: Pozycjonowanie strony – co to jest, na czym polega i ile trwa?
Definicja Google Ads (Google AdWords) i jego funkcjonalność
Google Ads, dawniej Google AdWords, to platforma reklamowa Google, która umożliwia firmom promowanie swoich produktów i usług przy pomocy kampanii płatnych. Jej działanie opiera się na wyświetlaniu płatnych reklam w wynikach wyszukiwania, na stronach partnerskich Google, takich jak platforma YouTube, Gmail czy Google Maps. Ten rodzaj działań marketingowych nazywany jest SEM (ang. search engine marketing) i stanowi połączenie SEO z płatnymi reklamami wyświetlanymi w sieci reklamowej Google. Tego typu wyniki wyszukiwania Google, w przeciwieństwie do bezpłatnych wyników wyszukiwania, oznaczone są jako linki sponsorowane.
Reklamy Google rozliczane są według określonego, wybranego modelu płatności. Najpopularniejszym z nich jest płatność za kliknięcie (ang. pay per click, PPC). W praktyce oznacza to, że reklamodawcy płacą jedynie wtedy, gdy użytkownik kliknie w ich reklamę.
Przewagą reklamy Google Ads nad SEO jest możliwość osiągnięcia natychmiastowych rezultatów. Efekty kampanii Google Ads są widoczne od razu po jej uruchomieniu – bez długiego oczekiwania na wyniki, jak w przypadku SEO.
Wielu właścicieli biznesów zastanawia się, co wybrać – pozycjonowanie czy Google Ads? Poniżej przedstawiamy zalety i ograniczenia SEO i Google Ads.
Jaka jest różnica pomiędzy SEO i SEM? Sprawdź nasz artykuł: SEO i SEM – co to jest i czym się od siebie różnią?
Pozycjonowanie czy płatne kampanie? Zalety i wady pozycjonowania w wyszukiwarce Google
Zalety pozycjonowania w wyszukiwarce Google
Jedną z najważniejszych korzyści SEO jest długoterminowy efekt w postaci darmowego (bez opłat za np. kliknięcie/wyświetlenie, jak w przypadku Google Ads) ruchu z wyszukiwarki Google. Po tym, jak witryna osiągnie wysoką pozycję, może przez długi czas zwiększać ruch organiczny bez generowania dodatkowych kosztów i niezależnie od prowadzonych kampanii reklamowych.
Działania SEO wspierają efektywność kampanii w mediach społecznościowych poprzez poprawę i zwiększanie widoczności. Ważne jest, aby zadbać o odpowiednią optymalizację techniczną strony internetowej oraz stosowanie odpowiednich fraz kluczowych – dostosowanych do specyfiki branży.
Strony usytuowane wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania są przez użytkowników postrzegane jako bardziej godne zaufania. Wyższa pozycja wpływa pozytywnie na budowanie rozpoznawalności marki i tworzenie zaangażowanej społeczności. Co więcej, witryny wysoko oceniane przez Google są uważane za profesjonalne i stanowią autorytet dla użytkowników.
Koszty pozycjonowania są łatwiejsze do przewidzenia i zwykle mniejsze niż w przypadku prowadzenia kampanii Google Ads.
Wady pozycjonowania strony i jego ograniczenia
Osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania wymaga czasu, ustalonej strategii i cierpliwości. Jest to niewątpliwie jedno z największych wyzwań podczas procesu pozycjonowania. Widoczne wyniki prowadzonych działań mogą pojawić się dopiero po kilku miesiącach intensywnej pracy, a w przypadku bardzo konkurencyjnych branż – nawet po roku.
Inną pułapką mogą okazać się dynamicznie zmieniające się algorytmy wyszukiwania Google, które mogą wpływać na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Dobrze prowadzona strategia SEO wymaga stałego monitorowania sytuacji i wprowadzania zmian w działaniach, jeśli jest to konieczne.
Dodatkowo, koszty początkowe SEO mogą być dość wysokie, zwłaszcza dla nowo powstałych lub niewielkich firm.
Niektórzy specjaliści z obszaru marketingu internetowego uważają, że przemyślane działania SEO są bardziej wartościowe niż prowadzenie kampanii Google Ads. Należy jednak zwrócić uwagę na to, jakie są cele biznesowe i potrzeby danej firmy. My uważamy, że powinny iść w parze i być zgodne z ustaloną strategią.
Zalety i wady płatnych reklam w Google Ads
Zalety Google Ads w reklamie online
Największą zaletą reklamy Google jest z całkowitą pewnością natychmiastowość efektów kampanii Google Ads. Reklamy, wyświetlane w płatnych wynikach wyszukiwania, mogą zacząć generować ruch na stronie internetowej nawet kilka godzin po uruchomieniu kampanii. Dzieje się tak dlatego, że Google Ads pozwala na bardzo precyzyjne targetowanie. Oznacza to, że ofertę produktów lub usług można skierować do określonej grupy docelowej, która z największym prawdopodobieństwem z niej skorzysta. Targetowanie korzysta z dokładnych informacji, takich jak zainteresowania odbiorców, ich wiek, płeć czy zachowania zakupowe. Dodatkowo, reklama Google wyświetla się także na stronach partnerskich, a nie tylko w wyszukiwarce internetowej, co zwiększa jej zasięg.
Wady Google Ads i prowadzenia kampanii Google
Działania z zakresu search engine marketing, chociaż zwykle bardzo skuteczne, w niektórych branżach mogą nie przynosić oczekiwanych rezultatów. Wszystko zależy od specyfiki branży, konkurencyjności i ustalonej ceny za kliknięcie. Należy mieć również na uwadze, że w przypadku popularnych działalności, koszt za kliknięcie (ang. cost per click, CPC) może być wyższy. Reklamy Google Ads wymagają więc odpowiedniego budżetu reklamowego, na co nie każda firma może sobie pozwolić.
Warto zaznaczyć, że – inaczej niż w przypadku SEO – reklamy Google Ads przynoszą wyniki i generują ruch na stronie jedynie podczas działania kampanii. Efekty SEO, pomimo, że są trudniejsze do osiągnięcia, utrzymują się znacznie dłużej.
SEO vs Google Ads – które jest lepsze?
Pozycjonowanie czy Google Ads? Kiedy wybrać pozycjonowanie?
Prowadzenie kampanii SEO jest lepszym rozwiązaniem, gdy celem marketingowym jest zwiększenie organicznego ruchu na stronie i zbudowanie długotrwałej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
Wysoka pozycja strony to również istotny aspekt pozytywnego wizerunku firmy. Wpływa na poprawę wiarygodności strony czy sklepu internetowego i zaufanie potencjalnych klientów.
SEO vs Google Ads. Kiedy wybrać Google Ads?
Reklamy Google Ads mogą okazać się bardziej skuteczne, jeśli w grę wchodzi szybkie osiągnięcie rezultatów. Są widoczne w sieci reklamowej Google od razu po uruchomieniu kampanii, co wiąże się z brakiem konieczności oczekiwania na efekty. Pojawiają się nie tylko w wynikach wyszukiwania Google, a także na powiązanych platformach i skierowane są do dokładnie określonej grupy docelowej. Szczególne znaczenie ma to w przypadku firm, które oferują konkretne produkty lub usługi.
Ekspresowe wyniki reklam Google Ads, w postaci zwiększonego ruchu na stronie, mogą być także przydatne w przypadku nowo powstałych witryn i sklepów www, a także przy promowaniu ofert sezonowych.
Jak połączyć pozycjonowanie i Google Ads dla lepszych wyników?
Zwiększenie widoczność w Google, dzięki połączeniu kampanii Google Ads i pozycjonowania
SEO i Google Ads to dwa zupełnie różnie narzędzia, które mogą pomóc w osiągnięciu zamierzonych celów marketingowych. Jednak prowadzenie działań SEO równocześnie z płatną kampanią Google Ads może okazać się najbardziej efektywnym rozwiązaniem. Każda z tych strategii posiada swoje mocne i słabsze strony, jednak połączenie reklamy Google Ads i pozycjonowania sprawia, że doskonale się uzupełniają i wspólnie pracują na sukces biznesu w sieci.
Zainwestuj w SEO i Google Ads, by uzyskać więcej danych o słowach kluczowych
Słowa kluczowe odgrywają ważną rolę zarówno w procesie pozycjonowania, jak i przy kampaniach Google Ads. Zintegrowane działania mogą pomóc w uzyskaniu większej ilości danych o SEO, dzięki narzędziom wykorzystywanym przy kampanii Google Ads. Dzięki temu mogą być używane do lepszej optymalizacji działań SEO.
Dostosowanie strategii do specyfiki branży
Które rozwiązanie sprawdzi się w Twojej branży?
Obrana strategia marketingowa musi być dostosowana do tego charakteru prowadzonego biznesu. W branżach z niską konkurencyjnością pozycjonowanie może być lepsze niż kampania Google Ads. Działania SEO dają z pewnością trwalsze efekty.
Z kolei w popularnych branżach, gdzie konkurencja jest bardzo wysoka, a słowa kluczowe się powielają, Google Ads może się okazać bardziej optymalnym narzędziem. Szczególnie, gdy ważny jest czas i szybsze dotarcie do potencjalnych klientów.
Dla branż działających na niszowych rynkach, zarówno pozycjonowanie, jak i Google Ads mogą być równie skuteczne i generować zbliżone wyniki.
Pozycjonowanie czy Google Ads? Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
SEO a Google Ads? Czy kampanie Google wpływają na wyniki organiczne?
Nie, Google Ads nie wpływa na wyniki organiczne w wyszukiwarce Google. Organiczne wyniki wyszukiwania generowane są na podstawie algorytmów Google. Oceniają one jakość strony internetowej, treści na niej zawarte oraz jej autorytet. Bez względu na to, czy witryna korzysta z płatnych reklam.
Ile kosztuje kampania Google Ads?
Stawki za kliknięcie, ustalony budżet dzienny oraz konkurencja to czynniki, które mają największy wpływ na koszt kampanii Google Ads. Najbardziej znanym modelem rozliczeniowym dla tego typu kampanii jest CPC, czyli koszt za kliknięcie.
Cena kliknięć może wahać się od kilkudziesięciu groszy do nawet kilkudziesięciu złotych. Zależy to od konkurencji dla wybranych słów kluczowych, branży czy lokalizacji, w której reklama jest wyświetlana. Koszt uzależniony jest także od ustalonego budżetu dziennego. Umożliwia on określenie limitu sumy do wydania każdego dnia. Na tej podstawie Google dopasuje wyświetlanie reklam. Chociaż prowadzenie kampanii Google Ads wymaga inwestycji pewnych środków finansowych, może być ona skuteczna także przy niewielkim budżecie. Ważny jest wybór właściwej formy reklamy, odpowiednia optymalizacja strony docelowej i dobór słów kluczowych.
Jaki jest koszt pozycjonowania strony internetowej?
Koszt regularnych i przemyślanych działań SEO może być dość wysoki. Uzależniony jest jednak od wielu czynników, takich jak branża, konkurencyjność, stan techniczny strony www, zakres działań czy doświadczenie agencji. Zwykle miesięczny wydatek na pozycjonowanie oscyluje w okolicach kilkuset złotych, jednak duże projekty e-commerce czy strony o dużej konkurencji mogą oznaczać wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych.
W niektórych przypadkach konieczne jest przeprowadzenie audytu SEO, którego zadaniem jest wskazanie obszarów strony internetowej, które należy poprawić. To dodatkowy koszt, jednak aby znaleźć się wysoko na liście wyników wyszukiwania, konieczna jest odpowiednia optymalizacji strony.
Pozycjonowanie jest pewnego rodzaju procesem, a jego efekty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach regularnej pracy. Jest to jednak wartościowa inwestycja, która może przynieść wymierne rezultaty.
Czy mogę korzystać jednocześnie z SEO i Google Ads?
Tak, możesz korzystać jednocześnie z SEO i Google Ads. Co więcej, taki sposób działania jest wręcz zalecany. Oba te narzędzia wzajemnie się uzupełniają. Przy pomocy SEO zbudować można długoterminową widoczność w wynikach organicznych, natomiast potencjał Google Ads wykorzystać można do szybszego docierania do zainteresowanych odbiorców.
Jednoczesne wykorzystanie obu strategii pozwala na zwiększenie zasięgów, konwertowanie ruchu na stronie i skuteczniejsze budowanie rozpoznawalności wokół marki. Zoptymalizowana strona internetowa, analiza słów kluczowych, przemyślany link building i stałe monitorowanie wyników jest kluczem do osiągnięcia sukcesu!
Co to jest Google Shopping?
Google Shopping (Google Zakupy) to jedna z wielu usług Google. Pozwala sprzedawcom na wizualną prezentacje oferowanych produktów w wynikach wyszukiwania. Zwykle ten rodzaj reklamy zawiera zdjęcie i nazwę produktu, jego cenę oraz nazwę sklepu, w którym można go zakupić. Możliwe jest także wyświetlenie dodatkowych informacji, takich jak dostępność czy oceny od innych osób. To, jakie produkty wyświetlają się danemu użytkownikowi, zależne jest od wpisywanych w wyszukiwarkę zapytań. Narzędzie to jest najchętniej wykorzystywane przez właścicieli sklepów internetowych, ponieważ dzięki niemu mogą z łatwością docierać do potencjalnych klientów.
SEO a Google Ads. Podsumowanie
Reklamy Google i pozycjonowanie – jak wybrać najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy?
Decyzja o tym, czy wybrać pozycjonowanie czy Google Ads jako strategię matretingową dla biznesu nie jest oczywista. Wszystko zależy od specyfiki firmy, branży, budżetu i celów marketingowych. Oba rozwiązania mają swoje unikalne zalety i pewne ograniczenia, jednak połączone mogą pomóc biznesowi rozwinąć skrzydła w przestrzeni internetowej.
Szukasz agencji, która pomoże Ci w prowadzeniu kampanii SEO lub Google Ads?
Nie musisz zastanawiać się, jak podnieść pozycję swojej strony w wynikach organicznych ani zgadywać, jakie słowa kluczowe są odpowiednie dla Twojej firmy. Postaw na współpracę z naszą doświadczoną agencją, a my zrobimy to za Ciebie.
Od niemal 20 lat zajmujemy się kompleksowymi usługami z zakresu SEO oraz tworzenia i prowadzenia kampanii reklamowych. Swoje działania wspieramy także innymi usługami, takimi jak copywriting czy prowadzenie social mediów. Jeśli szukasz zaufanej agencji marketingowej, wybierz OXY! Zainteresowany wspólnym dotlenianiem Twojego biznesu? Umów bezpłatną konsultację marketingową już teraz!
Udostępnij ten post:

Agencja OXY

Podobne posty

Pozycjonowanie czy Google Ads – który wybór przyniesie lepsze wyniki?
Promowanie usług lub produktów w Internecie to skuteczny sposób docierania

Google Ads – co to jest, jak działa i czy warto?
Google Ads, dawniej AdWords, to jedno z najpopularniejszych narzędzi promocyjnych.

SEO i SEM – co to jest i czym się od siebie różnią?
Jeśli interesujesz się tematem marketingu internetowego lub prowadzisz

SEO copywriting – co to jest, na czym polega?
Czy wiesz, że znaczna część tekstów, które czytasz w sieci, została